Tom in de buurt biedt steeds meer online ondersteuning

Tom in de buurt biedt steeds meer online ondersteuning Foto: Shutterstock

Het is stil in de wijkcentra van Tom in de buurt, waar het normaliter bruist van de activiteiten, waar buurtgenoten elkaar ontmoeten en terecht kunnen met een vraag of zomaar een kopje koffie. Iedereen met een vraag of probleem kan nog steeds bij Tom in de buurt terecht.

Door de coronamaatregelen belt Tom in de buurt nu vooral met klanten. ‘’Daarnaast bieden we online steeds meer mogelijkheden. Zo zijn we gestart met het beeldbellen met klanten en bieden we klanten online trainingsprogramma’s aan,’’ aldus Joost Hartog, projectleider Tom in de buurt.

Meer spanningen en irritaties

‘’In deze tijd kunnen spanningen thuis meer toenemen, bijvoorbeeld in gezinnen of bij mantelzorgers waarvan de partner niet meer naar de dagbesteding kan. Irritaties kunnen snel oplopen als je continue dicht op elkaar zit.’’ Maar ook voor ouderen of alleenstaanden kan het een moeilijke tijd zijn, nu sociale contacten en activiteiten wegvallen. ‘’Onze wijkcoaches kunnen meedenken in praktische oplossingen, bieden ondersteuning op afstand en een luisterend oor.’’ Huisbezoeken worden alleen nog afgelegd als het echt niet anders kan en met de nodige voorzorgsmaatregelen.

Ongewijzigde diensten

Een aantal diensten lopen ongewijzigd door. ‘’Zo kan men gebruik maken van onze maaltijdenservice, mocht het boodschappen doen en zelf koken niet lukken.’’ Tom biedt ook nu personenalarmering aan en merkt dat hier sinds de coronacrisis meer aanvragen voor zijn. Dat kan ook nu geregeld worden. ‘’Daarnaast helpt Tom in de buurt bij vervoervragen als het om noodzakelijk vervoer gaat, bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek. Bovendien wordt onze TomMobiel in de postcodegebieden 2401 – 2408 ingezet om boodschappen (tot max 25 euro) te doen.’’ Aanmelden hiervoor kan via automaatje@tomindebuurt.nl.

Veel initiatieven

Deze tijden maken ook dat er creatieve ideeën ontstaan. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal wijkcoaches die muziek hebben gemaakt in de wijk om toch met elkaar in verbinding te blijven. Ook zijn er creatieve bezigheden bedacht om thuis te kunnen doen. ‘’We zien dat er vanuit betrokkenheid veel goede burgerinitiatieven zijn ontstaan. Wij denken daarin graag mee en coördineren het overzicht op www.allesinalphen.nl/coronavirus. Hier vindt u divers aanbod van burgerinitiatieven en organisaties bij elkaar.’’

Online spreekuur en trainingen

Waar mogelijk biedt Tom in de buurt trainingen en activiteiten op afstand aan. ‘’Zo houdt onze Papierwinkel nu telefonisch spreekuur en bieden we de training ‘Plan voor de Toekomst’ voor jongvolwassenen online aan.’’ In deze training wordt nagedacht over de te nemen stappen in de toekomst zoals studiekeuze of het op kamers gaan wonen.

Sinds 7 april is het ook mogelijk om online trainingen te volgen bij Tom in de buurt. In een goed beveiligde omgeving kunnen klanten zelf een training kiezen die bij hen past en daar gericht mee aan de slag gaan. Er zijn ruim 50 programma’s beschikbaar. Voorbeelden zijn: Omgaan met coronastress, rouwverwerking, bewegen, eenzaamheid, mindfulness, ontspanning, omgaan met geld en echtscheiding. ‘’Deze programma’s willen we blijvend aanbieden; ook nadat het coronavirus weer onder controle is.’’ Gebruikmaken van de online trainingsprogramma’s? Neem dan contact op met Tom in de buurt.

Contact

Tom in de buurt is op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar via het algemene nummer 088-9004567. Daarnaast kan iedereen 24 uur per dag een vraag of probleem voorleggen met behulp van het contactformulier en dan neemt Tom in de buurt contact op. ‘’Nieuw, en waar ik bijzonder trots op ben’’, vertelt Hartog, ‘’is dat wij sinds mei 2020 de mogelijkheid bieden om op werkdagen gratis en als dat gewenst is anoniem een vraag of probleem per chat aan een wijkcoach voor te leggen en hierover van gedachten te wisselen. Van deze chatfunctie op de website wordt al goed gebruik gemaakt.’’

In kaart gebracht

Gekoppeld aan dit bericht


Reacties